Lavere skat på bolig og arbejde

Det har og vil altid være en prioritet for mig, at vi sænker skatterne i Rødovre. Vi betaler alt, alt for meget. Jeg vil fortsat arbejde for at sætte skatten ned.

Vi betaler rigtig meget i skat i Rødovre. Med 25,7% i kommuneskat og 30,8 promille i grundskylden betyder, at vi er en af de dyreste kommuner at bo i. Jeg mener, at det er helt hen i vejret, at vi betaler så meget. Og det behøver vi heller ikke. Det er et spørgsmål om, at vi som politikere prioriterer at give penge tilbage til borgerne. I de tre år jeg har siddet i kommunalbestyrelsen har jeg kæmpet for, at vi kunne sætte skatten ned. Vi er hvert år gået til budgetforhandlinger med det ønske. Det vil vi blive ved med at gøre.

Det kan lade sig gøre
Vi har også vist, at skattelettelser kan lade sig gøre. I 2016 fremsatte vi et alternativt budgetforslag. Her satte vi grundskylden ned med 15,4 mio. kr. Samtidig ville vi skære i gælden så vi betale færre penge i renter, og vi ville bruge 105 mio. kr. mindre end resten af kommunalbestyrelsen. Vores budget vidste, at det ikke bare er muligt at sætte skatten ned. Det er også muligt at gøre uden at skulle skære på skoler og ældre. Vi fandt finansieringen ved, at prioritere de effektiviseringer vi laver over de næste fire år, ved at stemme nej til 3 mio. kr. i øget budget til kommunens kommunikationsafdeling og ved at fjerne kommunens infoskærme og nyhedsmagasin. Det kan lade sig gøre, hvis viljen er til det.

Bedre og billigere service
Vi bruger rigtig mange penge i Rødovre. Vi bruger også mange flere penge end andre kommuner på at opnå det samme. Jeg mener, at vi som politikere har en forpligtelse til at bruge borgernes penge billigst og smartest. Vi skal stadig løse de opgaver vi sætter os for, men vi skal ikke betale overpris for dem. Derfor har jeg kæmpet for, at vi bliver bedre til at gennemskue om vi bruger for meget eller for lidt. Det vil jeg fortsat gøre. Vi skal måle på vores indsatser, vi skal blive bedre og så skal vi bruge færre penge på opgaver, der ikke er kerneopgaver. Det skal vi blandt andet gøre ved at konkurrenceudsætte mere. Det er ikke altid, at det private er billigere end det offentlige. Men det er altid en sund øvelse at skulle definere hvad man gør og hvorfor det er berettiget, at det koster så meget. Konkurrenceudsættelse er både med til at gøre os billigere, men det er også med til at gøre os bedre.